Białoruskie wywrotki są cenione przez rodzimych użytkowników za prostą budowę i wytrzymałość w ekstremalnych warunkach pracy. Z niemieckimi silnikami Deutza są także bardzo oszczędne. MAZ, podobnie jak konkurencyjny Kamaz, oferuje swoje pojazdy z fabrycznymi zabudowami, najczęściej tylnozsypowymi.
MAZ z silnikiem Deutza debiutował przed dziewięcioma laty i był produkowany do 2007 r., kiedy to wdrożono nową generację pojazdów w wersji Euro 4, z silnikami Mercedesa i Deutza nowszej generacji. W naszym kraju występują najczęściej jako trzyosiowe wywrotki z napędem 6x4 o technicznej dmc 33 t i dużej technicznej ładowności 20 t. Co ciekawe, MAZ, podobnie jak konkurencyjny Kamaz, oferuje swoje pojazdy z fabrycznymi zabudowami, najczęściej tylnozsypowymi.
MAZ poprzedniej serii 55 do 2007 r. miał przestarzałą szoferkę, ale była ona modernizowana, w nowszych autach obraz poprawiają czytelne zegary niemieckiej firmy VDO i wygodny, pneumatyczny fotel kierowcy. W 2007 r. nastąpiła gruntowna modernizacja, wprowadzono kabinę nowszej generacji - resorowaną i dobrze wyciszoną, nową deskę rozdzielczą, kierownicę oraz wykończenie. Zostały zmienione mosty oraz zastosowano nowe silniki klasy Euro 4.
Pod kabiną opisywanej wersji pracuje niemiecki silnik Deutza o pojemności 7,15 l i mocy 285 KM. Wrażenie robi spory moment obrotowy tego silnika, który pozwala na sprawne przemieszczanie się pojazdu poza drogami publicznymi nawet z wykorzystaniem jego pełnej ładowności. Sześciocylindrowy silnik to jeden z najmocniejszych punktów programu i jeżeli tylko należycie się go serwisuje (wymiana oleju co 20 tys. km), nie sprawia problemów. Jednostka współpracuje z niemiecką dziewięciobiegową skrzynią ZF, która jest dość trwała i tylko czasem psują się w niej synchronizatory. Atutem MAZ-a z silnikiem Deutza jest niskie spalanie.
Opisując trwałość pozostałych podzespołów pojazdu, nie można zapominać o tym, że użytkownicy często źle obchodzą się z takimi wywrotkami, nie dbają o nie. Dlatego kupując używany pojazd, trzeba go dokładnie sprawdzić. Wśród psujących się elementów wymienia się przełączniki zespolone świateł. MAZ ma także problemy z korozją ramy. Problem został opanowany w roku 2006. Trwałe jest za to zawieszenie pojazdu. Tanie są części zamienne, można takie kupić np. w firmie Kazamot z Solca Kujawskiego oraz w firmie Maz Auto Poland z Piaseczna. Ceny MAZ-ów również są atrakcyjne.
Ekspert
Jarosław Franasiak, Ekosystem Serwis w Sochaczewie:
- Opisywane MAZ-y to pojazdy w 70 procentach zbudowane z podzespołów zachodnich, tyle że bez kłopotliwej na budowie elektroniki. Silniki Deutza to bardzo trwałe jednostki, które z czystym sumieniem można polecić, ważne jest jednak, aby przestrzegać w nich wymian olejów i filtrów. Nie można także tankować do nich oleju napędowego niskiej jakości, ale to samo można powiedzieć o większości nowoczesnych silników Diesla. Budowlane trudy bardzo dobrze znoszą mosty MAZ-a oraz jego zawieszenie.
Plusy
Oszczędny silnik.
Mocna i prosta budowa.
Niska cena zakupu.
Minusy
Przestarzałe wnętrze kabiny do 2007 r.
Wiele ostro eksploatowanych egzemplarzy.
Niezbyt wysoki komfort jazdy samochodami produkowanymi do 2007 r.
  
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita adm. | 26.000 kg | 26.000 kg | 
    
      | Ładowność adm. | 13.075 kg | 13.650 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 3.350 mm | 2.840 mm | 
    
      | Poj. silnika /cylindry | 7,15 l / R6 | 8,3 l / R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 285 KM | 260 KM | 
    
      | przy obr/min | 2.300 | brak danych | 
    
      | Maks. moment obrotowy | 1.050 Nm | 1.060 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.400 | 1.200-1600 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 9 + 1 | ręczna 9 + 1 | 
    
      | Pojemność kipra | 12,5 m sześc. | 9 m sześc. | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.700 zł | 1.150 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 3.300 zł firma Sachs | 1.110 zł\ | 
    
      | Okładzina hamulcowa | 25 zł / oś | 25 zł / oś | 
    
      | Reflektor | 115 zł | 125 zł | 
    
      | Filtr oleju | 35 zł | brak | 
    
      | Filtr powietrza | 55 zł | 55 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 100 zł | 100 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 200 zł | 350 zł | 
    
      | Chłodnica | 800 zł | 900 zł | 
    
      | Czołowa szyba | 350 zł | 500 zł | 
  
  
    
    
    
      | 2000 | 340 - 60 tys. zł | 400 - 61 tys. zł | 
    
      | 2001 | - | 290 - 75 tys. zł | 
    
      | 2002 | 310 - 85 tys. zł | 270 - 86 tys. zł | 
    
      | 2003 | - | 240 - 85,5 tys. zł | 
    
      | 2004 | 130 - 110 tys. zł | - | 
    
      | 2005 | - | 100 - 99 tys. zł |